Fire partier i valgforbund

Fire partier går til valg for ny borgmester.

Socialdemokratiet, SF, Enhedslisten og Alternativet har indgået valgforbund i Jammerbugt Kommune til kommunalvalget den 21 November 2017.

Herigennem vil partierne sikre de vælgere, der stemmet på de fire partier, den størst mulige sikkerhed for, at hver eneste stemme omsættes til flest mulige mandater i kommunalbestyrelsen.

Der er tale om et såkaldt “teknisk valgforbund”, så det ændrer ikke ved, der fortsat er tale om fire selvstændige partier med  hver sit valgprogram. Selv om der både er forskelle og uenigheder mellem partierne, er der dog også meget der samler med bl.a. indsatsen fir bedre beskæftigelse, bedre normeringer i børnehaverne og ordentlig hjælp til dem der trænger mest.

De fire partier står som det eneste reele alternativ til det nuværende borgerlige flertal i Jammerbugt Kommune. Derfor er det også aftalt, at de fire partier tager kontakt til hinanden på valgaftenen, inden man går i forhandlinger med andre partier.

Ved valget i 2013 fik Socialdemokratiet 8 mandater, SF 1 mandat og Enhedslisten 1 mandate. I løbet af perioden valgte 1 Socialdemokratisk medlem at skifte til Alternativet, som siden har haft 1 medlem af kommunalbestyrelsen.

Hovedmålet er at sikre et borgmesterskifte den 1. januar 2018 i Jammerbugt Kommune. Vi håber at valgforbundet kan være med til at sikre et nyt flertal i kommunalbestyrelsen.

Læs hele den fælles pressemeddelelse her.